Ce este “plasarea de produse†si de ce sunt advertiserii interesati de ea?
“Plasarea de produse” sau “product placement” este o tehnica de promovare a unor marci/branduri prin inserarea lor subtila in filme (cel mai adesea). Astfel, masina pe care o conduce un personaj, bautura pe care o bea, tigarile pe care le fumeaza, hotelul la care se cazeaza – toate sunt marci reale care apar intr-un mod neagresiv in atentia publicului, integrate natural in desfasurarea filmului respectiv. Nimic fortat, nimic deranjant. De aici si eficienta acestei tehnici de promovare.
Cateva exemple celebre de plasare de produse:
1. Ochelarii de soare Ray-Ban in filmul “Top Gun”
2. Automobilul Aston Martin in seria “James Bond”
3. Telefoanele Nokia in “Matrix”
4. Bomboanele Reese’s Pieces in “E.T.”
5. Spuma de ras Barbasol in “Jurassic Park”
Dar poate cel mai cunoscut exemplu este cel al firmei de curierat Fedex, care in filmul “Naufragiatul” este practic al doilea personaj principal, dupa Tom Hanks. Numele Fedex apare pe tot parcursul filmului: Hanks este unul dintre directorii Fedex; are un accident aviatic in timp ce zboara cu un avion Fedex; naufragiaza pe o insula pustie si, pentru a supravietui, foloseste obiectele din pachetele Fedex aduse de valuri la tarm; dupa ce este salvat ajunge la sediul Fedex unde este intampinat de insusi presedintele companiei (Fred Smith isi joaca propriul rol); livreaza in final un pachet Fedex pe care, in timpul celor 4 ani petrecuti pe insula, l-a pastrat nedesfacut.
Un caz mai clar de product placement nu exista. Si toata lumea a presupus ca Fedex a platit pentru asta o gramada de bani, mai ales ca filmul a devenit unul de referinta in cinematografie, cu o audienta exceptionala si incasari de 430 de milioane de dolari.
Regizorul filmului, Robert Zemeckis, spune insa ca n-a fost fost vorba despre nicio plata: “Fedex nu ne-a platit absolut nimic, n-am vrut sa ne incurcam cu asa ceva. Am mai facut plasare de produse in cazul altor filme si stiu din experienta ca sumele primite nu justifica riscul ca firmele-client sa inceapa sa aiba anumite pretentii artistice. In plus, n-am vrut nici sa inventam o firma de curierat, cu un nume si un logo a la Hollywood. Asa ca le-am cerut celor de la Fedex sa ne permita sa folosim numele lor.”
De fapt, prima reactie a celor de la Fedex cand au auzit ce vor sa faca producatorii filmului “Naufragiatul” a fost sa refuze, pentru ca toata actiunea pleaca de la un accident in care e implicat un avion al companiei lor. Apoi au realizat ca e o oportunitate de promovare si s-au implicat serios, furnizand echipei de filmare toate resursele necesare: uniforme, camioane, ambalaje, avioane, acces in spatiile de lucru din Memphis, Los Angeles si Moscova. Ceea ce tot o plata a fost pana la urma.
Rezultatul acestei colaborari? Cei de la Fedex nu au oferit date concrete privind cresterea cifrei de afaceri, au spus doar ca au inregistrat o crestere spectaculoasa si brusca a notorietatii brandului
peste tot in lume, ceea ce pentru o companie care ofera servicii internationale este un lucru extraordinar.